6 przykazań e-commerce – czyli jak uruchomić sklep internetowy w 5 dni

6 przykazań e-commerce – czyli jak uruchomić sklep internetowy w 5 dni

Hej! Tylko u nas stworzysz własny sklep internetowy zaledwie w 1 dzień, w 5 godzin albo w… 3 minuty! Chcąc uruchomić sprzedaż online, właśnie na takie ogłoszenia możemy natrafić w pierwszej kolejności, szukając ofert w Google. Ktoś mógłby zapytać: - Ale czy to w ogóle możliwe? Okazuje się, że w większości przypadków szumne deklaracje mogą nie być kłamstwem. Wiele portali proponujących takie usługi rzeczywiście jest w stanie w ciągu 1 dnia uruchomić sklep online. Ale…

Co nagle, to po diable
Wizja rozpoczęcia dochodowego biznesu w zaledwie 24 godziny jest kusząca. Prowadzenie sprzedaży online to jednak nie tylko sam sklep. Otwierając e-commerce, musimy pamiętać o 6 obszarach, które zapewnią nam skuteczność i bezpieczeństwo.

Po pierwsze: produkt
Bez względu na to, jak bardzo strona internetowa naszego sklepu byłaby dopracowana i ile środków przeznaczylibyśmy na jej produkcję, to bez produktu, który chcemy sprzedać, nie zarobimy ani złotówki. Jeśli do tej pory prowadzisz sprzedaż wyłącznie stacjonarnie, będziesz potrzebować kilku rzeczy, bez których uruchomienie biznesu w Internecie będzie bardzo trudne.

Zdjęcia
Atrakcyjna forma prezentacji produktu jest niezbędna. Większość osób “kupuje” oczami – 94% wszystkich pierwszych wrażeń bazuje tylko na elementach związanych z designem, a 67% kupujących potwierdza, że dobre zdjęcia mają wpływ na podjęcie decyzji zakupowej. Dlatego wykonanie ich smartfonem, w słabo oświetlonym pomieszczeniu nie jest najlepszym pomysłem. Jeśli w ofercie posiadamy małą liczbę produktów, wystarczy, że wykupimy jeden dzień zdjęciowy w studiu fotograficznym. Jeśli mamy ich natomiast setki czy tysiące, lepiej wyposażyć się we własny, dobrej jakości sprzęt fotograficzny i samemu zrealizować sesję produktową. Wbrew pozorom, to nie jest takie trudne.

Opis
Jeśli chcesz sprzedawać coś, co w swojej ofercie posiadają już inne sklepy, zadbaj o ciekawy i oryginalny opis podkreślający zalety danego produktu. Wówczas wyróżni się on na tle pozostałych, identycznych przedmiotów, które mają ten sam, sztampowy opis techniczny.

Opinie
Z badań wynika, że ponad połowa kupujących swoje decyzje opiera na ocenach i opiniach innych. Uruchamiając sklep online i rozpoczynając sprzedaż, nie będziemy w stanie pochwalić się od razu opiniami kupujących, ponieważ ci jeszcze nie zdążyli skorzystać z oferty i wystawić swojej oceny. W takiej sytuacji możemy uzyskać kilka pozytywnych, ale ogólnych opinii od naszych dotychczasowych, offline’owych klientów i dołączać je do opisu produktu.

Demo
Warto zadbać o prezentację funkcjonalności naszego produktu w jakiejś ciekawej formie. Statyczne zdjęcie możemy zastąpić np. wideo przedstawiającym obsługę lub wykorzystanie naszego produktu i umieścić je na jednym z portali (np. YouTube czy Vimeo) oraz udostępnić w opisie.

Opakowanie
Aż 1/3 decyzji zakupowych podejmowana jest na podstawie oceny jakości opakowania danego produktu. Nie można więc zapominać o tym, że to, w jakim stanie produkt dotrze do klienta, będzie miało wpływ na jego przywiązanie do marki i podjęcie decyzji o kolejnych zakupach. Produkcja własnych opakowań może być czasochłonna. Dlatego na początek warto rozważyć dołączanie do produktów dedykowanych komunikatów, na przykład w formie odręcznie napisanej informacji, kto pakował dane zamówienie wraz z pozdrowieniami. Taki prosty zabieg może zdziałać cuda. Klient poczuje się wyróżniony i będzie miał satysfakcję z tego, że do realizacji jego zamówienia podeszliśmy bardzo indywidualnie.
Warto pamiętać o tym, że produkty do nowego sklepu nie muszą być wprowadzane ręcznie. Doświadczony zespół projektowy będzie w stanie pomóc Ci zintegrować Twój e-commerce z systemem zarządzania produktami, z którego korzystasz już w tym momencie. W przyszłości Twoje stany magazynowe i ceny będą synchronizowały się automatycznie. Pamiętanie o aktualizacjach Twojego sklepu online nie będzie konieczne.

Po drugie: wygląd i użyteczność
Trzech na czterech klientów ocenia jakość i wiarygodność usługi wyłącznie na podstawie doświadczeń estetycznych. Warto zadbać o tę sferę naszego internetowego biznesu. Oczywiście sklepy-w-jeden-dzień stosują pewne uniwersalne schematy. Ba! Możemy nawet wybrać jeden z gotowych szablonów, teoretycznie, dopasowanych do specyfiki konkretnej branży, ale… No właśnie. Szablony są na tyle uniwersalne, że mogą nie być dostosowane w pełni do naszej oferty i nie wyróżnią jej na tle pozostałych na rynku. Oryginalny design i dobranie odpowiednich rozwiązań może zagwarantować sprawny zespół UX. Kolejnym ważnym elementem użyteczności naszego sklepu jest jego wydajność, czyli prędkość ładowania kolejnych ekranów i ergonomia poruszania się po nim. Jak pokazują badania, każda kolejna sekunda, która upływa od wejścia na stronę, zmniejsza konwersję nawet o 7%.

Po trzecie: marketing i promocja
Jeśli posiadasz już nową, działającą platformę z atrakcyjnymi produktami, to następnym krokiem jest zainwestowanie w jej promocję. Bez niej pojawienie się Twojego sklepu przejdzie bez echa na ogromnym, internetowym rynku. Na początek warto zaplanować przeprowadzenie prostej kampanii marketingowej w sieci. Oczywiście można samodzielnie spróbować wypozycjonować witrynę organicznie w wyszukiwarkach internetowych. To jednak zajmuje zazwyczaj dużo czasu, nawet do kilku miesięcy. Z pomocą przychodzą płatne narzędzia promocji firmy oferowane przez Google czy serwisy społecznościowe, takie jak Facebook. Jeśli nie mamy doświadczenia w tym zakresie, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów zajmujących się SEO i pozycjonowaniem. Specjaliści dostosują formy promocji do Twojej grupy targetowej.

Po czwarte: kanały sprzedaży
Sklep internetowy może być głównym kanałem sprzedaży, ale nie jedynym, z którego możesz skorzystać. Tworząc sklep online, w dość łatwy sposób można zintegrować Twój katalog produktów i sprzedawać je w innych miejscach w sieci, na przykład na Facebooku czy Allegro. Pamiętaj, że klienci będą chcieli przejrzeć Twoją ofertę i zrobić zakupy również na urządzeniach mobilnych. Z estymacji Business Insider wynika, że w 2024 roku niemal połowa wszystkich zakupów online będzie realizowana poprzez urządzenia mobilne (smartfony czy tablety). Nie musisz się jednak obawiać – w tym momencie dedykowana aplikacja mobilna nie jest Ci niezbędna. Wystarczy, że strona Twojego sklepu online będzie w pełni responsywna. Oznacza to, że będzie dobrze wyglądała na laptopie, tablecie, czy smartfonie, ponieważ wszystkie grafiki zostaną dopasowane do rozmiaru wyświetlacza, na którym Twoja strona jest prezentowana.

Po piąte: płatności
Klientom dokonującym zakupów w sieci zależy na szybkim regulowaniu płatności. Tradycyjny druczek przelewu, który możemy zrealizować na najbliższej poczcie, nie jest popularnym rozwiązaniem i może spowodować, że klient zrezygnuje z zakupu towaru. Dlatego w Internecie istnieją tak zwane bramki płatności – serwisy zintegrowane z niemal wszystkimi bankami, które pozwalają na wręcz natychmiastowy transfer środków. Korzystając z zakupów online, spotykasz się zapewne z szybkimi płatnościami, takimi jak np. BLIK. O to też nie musisz się martwić. Większość popularnych bramek płatności zabezpiecza także tę opcję. To samo dotyczy coraz popularniejszych, szczególnie podczas zakupów przez urządzenia mobilne, płatności mobilnych takich jak Google Pay. Integracja Twojego sklepu z bramką płatności nie będzie stanowiła problemu dla zespołu programistycznego tworzącego Twój e-commerce. Jedyne, co musisz zrobić, to założyć konto u jednego z dostawców takich rozwiązań (np. PayU czy Przelewy24).

Po szóste: logistyka
Jeśli wszystkie kroki online podjęte przez Twojego klienta w celu dokonania zakupu powiodły się, to czeka na Ciebie jeszcze jedno zadanie. Musisz zapakować i dostarczyć produkt we wskazane miejsce. Możesz wykorzystać do tego już istniejącą infrastrukturę logistyczną Twojej firmy. Jeśli jednak jest ona niewystarczająca, masz dwa inne rozwiązania. Po pierwsze możesz nawiązać współpracę z jedną z firm kurierskich. Działają one na globalnym rynku i wybór jednej z nich nie będzie problemem. Tak samo jak integracja z ich systemami automatycznych rejestracji przesyłek. Taka funkcjonalność nie powinna przysporzyć zespołowi wdrażającemu e-commerce żadnych problemów. Możesz też skorzystać z usług jednej z firm zajmujących się tak zwanym fullfilmentem, czyli kompleksową obsługą polegającą na utrzymaniu magazynu, zbieraniu elementów zamówienia, pakowaniu i dystrybucji.

Jak szybko można to zrobić? Ale tak serio.
Jak widzisz, lista spraw, o które musisz zadbać nie jest przerażająco długa, ale jednak na tyle obszerna, że zajmie Ci to więcej niż jeden dzień. Realnie jesteś w stanie uruchomić podstawową funkcjonalność sklepu online w ciągu 5 dni. Co to znaczy? W ciągu tygodnia roboczego doświadczony zespół projektowy może uruchomić i skonfigurować jedną z popularnych platform e-commerce, na przykład Magento, Sylius czy WooCommerce. Oczywiście dobór odpowiedniej platformy zależeć będzie od Twoich potrzeb, wielkości magazynu czy targetu. O to ostatnie zadba zespół UX, który sprofiluje Twoich potencjalnych klientów i przygotuje propozycje rozwiązań zwiększające sprzedaż. W ciągu tych kilku dni będziesz też w stanie uruchomić wszystkie usługi niezbędne do działania sklepu – bramkę płatności czy usługi kurierskie.

Podsumowanie
Pamiętaj, że przez proces uruchamiania sklepu online nie musisz przechodzić samodzielnie. Warto powierzyć to zadanie firmie, która zrealizuje je od podstaw. Profesjonaliści podsuną Ci kilka sprawdzonych rozwiązań, bazując na swoich wcześniejszych doświadczeniach. Zlecenie tych zadań specjalistom to przede wszystkim wielka oszczędność czasu (a więc i pieniędzy). Pozwoli to także uniknąć Ci błędów początkującego, o których doświadczone zespoły wiedzą już od dawna.

Ta strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dalsze korzystanie ze strony oznacza zgodę na ich użycie.
Akceptuję